Een uit de hand gelopen hobby?


Naast zijn job als motorhandelaar is Sander Claessen ook begeesterd van het snellere werk op het racecircuit. In 2013 startte hij in de schoot van Motorsportschool Zolder als hobbyist op het circuit van Zolder-Terlaemen in de Club MET Races en de Van Zon Sprintseries. Racen op een circuit is immers veel veiliger dan op de openbare weg. Hij deed dit tot 2014. Een hobby werd een passie en na de smaak goed te pakken hebben nam Sander in 2015 een officiële licentie bij de Belgische Motorrijders Bond. In zijn eerste jaar reed de Turnhoutenaar bij de Supersport 600 Junior en werd onmiddellijk vice-kampioen achter Marty Debruyne, in 2018 nog aan het werk in het wereldkampioenschap endurance. Een jaar later stapte hij over naar de Supersport Inter op een Yamaha R6 en in 2017 naar de zwaardere Superbikes, die een cilinderinhoud hebben van 1000cc. Als Piaggio dealer komt Sander in 2018 uit op de Aprilia RSV4 RF in zijn eigen Delta Motorcycle Team waarin nog een tweede rijder actief is.

-Wist u dat; Sander Claessen zich reeds Belgisch kampioen mag noemen nadat hij in 2016 de titel won in de Supersport600. Tevens werd hij vice-kampioen Benecup.

-Wist u dat; Een Aprilia RSV4 RF met 201pk en een drooggewicht van 180kg, d.w.z. zonder olie, batterij en benzine tijdens een race, bijna op een ratio komt van 1pk/1kg…. Waanzinnig.

-Wist u dat; de Aprilia RSV4 tweemaal op rij in ’17 en ’18 door het gerenommeerde Britse motorblad ‘Fast Bikes’ als beste sportieve motor van het jaar werd verkozen.

-Wist u dat; niet alleen de Japanse motormerken in de diverse wereldkampioenschappen aanwezig zijn maar dat ook Aprilia actief is op het hoogste niveau in de MotoGP en de WorldSBK races. Met rijders als Eugene Laverty en Aleix Espargaro.

-Wist u dat; bij gebrek aan circuits in eigen land, de nationale rijders afzakken naar het buitenland. Zo leerde Sander o.a. de circuits van Oss, Assen, Hengelo, Dijon, Oschersleben, Croix en Ternois en Hockenheim kennen.

-Wist u dat; Aprilia 54 wereldtitels heeft, waarbij de rijders Max Biaggi en Loris Cappirossi in de 250cc het meest tot de verbeelding spreken. Ook een Belg Didier De Radigues was fabiekspiloot voor de Italiaanse fabriek.