Een uit de hand gelopen hobby?


Naast zijn job als motorhandelaar is Sander Claessen ook begeesterd van het snellere werk op het racecircuit. In 2013 startte hij in de schoot van Motorsportschool Zolder als hobbyist op het circuit van Zolder-Terlaemen in de Club MET Races en de Van Zon Sprintseries. Racen op een circuit is immers veel veiliger dan op de openbare weg. Hij deed dit tot 2014. Een hobby werd een passie en na de smaak goed te pakken hebben nam Sander in 2015 een officiële licentie bij de Belgische Motorrijders Bond. In zijn eerste jaar reed de Turnhoutenaar bij de Supersport 600 Junior en werd onmiddellijk vice-kampioen achter Marty Debruyne, in 2018 nog aan het werk in het wereldkampioenschap endurance. Een jaar later stapte hij over naar de Supersport Inter op een Yamaha R6 en in 2017 naar de zwaardere Superbikes, die een cilinderinhoud hebben van 1000cc. Als Piaggio dealer komt Sander in 2018 uit op de Aprilia RSV4 RF in zijn eigen Delta Motorcycle Team waarin nog een tweede rijder actief is.
In 2020 startte Sander Claessen met een nieuw team, eveneens met twee rijders, net als in 2017, waarbij ook nieuwe horizonten kunnen bewandeld worden. De tweede rijders is de ervaren Denny Lannoo die op een identieke Aprilia aan de start verschijnt. Nieuw is de richting van de Endurance, oftewel, lange afstand-races, waar beiden nu ook hun mannetje proberen te staan. Het uiteindelijke doel zou een deelname zijn, binnen enkele jaren, aan het EWC, het WK voor Endurance racing. Ook in 2020 streed Sander voor de titel van Benelux Trophy kampioen en het BK SBK.
Na een spannende strijd en in een jaar 2020 waar, door de Covid-19 pandemie, heel wat races in het water vielen, werd Sander opnieuw vice-Benelux Trophy kampioen bij de Superbikes. Een val in de regen op het circuit van Assen, waar hij als leider naartoe was getrokken, deed hem de das af.
In 2021, met een langzaam op gang komend wegraceseizoen na de nog steeds aanwezige pandemie, -er zouden uiteindelijk zes raceweekenden plaatsvinden verdeeld over drie landen met België, Nederland en Duitsland-, werd opnieuw de titel behaald van Benelux kampioen. In de tussenstand wisselden Claessen en zijn rivaal verschillende malen van koppositie en na uitermate spannende wedstrijden in o.a. Zolder, Nürburgring, Assen en Chimay, ging het duo naar de laatste race in Spa-Francorchamps met een minimaal verschil van één luttel punt. Tweemaal remde Sander zijn concurrent uit in de allerlaatste bochten van de race om tweemaal als winnaar voorbij de dambordvlag te rijden. Zijn achterstand van één punt werd omgebogen in een voorsprong van negen punten en na 2018 een tweede Benelux Trophy SBK titel. Ook was Sander Claessen en zijn teamgenoot, Denny Lannoo, op het nieuwe tweecilinder model van Aprilia, de RS 660, begonnen aan het kampioenschap van de Belgian Twin Trophy. Ook daar werd Sander kampioen in de Supertwin klasse, voor Denny en de Italiaan Andrea Majola. Meteen een groot succes voor de Aprilia RS 660.

-Wist u dat; Sander Claessen zich reeds Belgisch kampioen mag noemen nadat hij in 2016 de titel won in de Supersport600. Tevens werd hij vice-kampioen Benecup.

-Wist u dat; In 2018 werd Sander Claessen na een lang en spannend seizoen kampioen Benecup Trophy en Belgisch kampioen Superbike. Zijn eerste jaar op de Aprilia RSV4. Het duurde tot de laatste wedstrijd in Assen voor met de bekers kon gezwaaid worden.

-Wist u dat; Een Aprilia RSV4 RF met 201pk en een drooggewicht van 180kg, d.w.z. zonder olie, batterij en benzine tijdens een race, bijna op een ratio komt van 1pk/1kg…. Waanzinnig.

-Wist u dat; de Aprilia RSV4 tweemaal op rij in ’17 en ’18 door het gerenommeerde Britse motorblad ‘Fast Bikes’ als beste sportieve motor van het jaar werd verkozen.

-Wist u dat; niet alleen de Japanse motormerken in de diverse wereldkampioenschappen aanwezig zijn maar dat ook Aprilia actief is op het hoogste niveau in de MotoGP en de WorldSBK races. Met rijders als Eugene Laverty en Aleix Espargaro.

-Wist u dat; bij gebrek aan circuits in eigen land, de nationale rijders afzakken naar het buitenland. Zo leerde Sander o.a. de circuits van Oss, Assen, Hengelo, Dijon, Oschersleben, Croix en Ternois en Hockenheim kennen.

-Wist u dat; Aprilia 54 wereldtitels heeft, waarbij de rijders Max Biaggi en Loris Cappirossi in de 250cc het meest tot de verbeelding spreken. Ook een Belg Didier De Radigues was fabiekspiloot voor de Italiaanse fabriek.